Základní pravidla šipek
Umístění terče
Terč musí viset na stěně ve svislé poloze, a umisťujeme ho tak, aby byl střed terče ve výšce 173 cm od země.
- Vzdálenost odhodové čáry (kolmice): 237 cm
- Úhlopříčná vzdálenost čáry od středu terče: 293,5 cm (vzdálenost, která eliminuje drobné nepřesnosti s výškou terče).
Terč má celkem 20 výsečí s hodnotou 1-20 bodů. Ty jsou však dále děleny vnějším a vnitřním mezikružím. Jeho zásahem lze získat dvojnásobek (vnější mezikruží) či trojnásobek (vnitřní mezikruží) bodů příslušné výseče. Další součástí terče je střed, který je rozdělen do dvou sektorů. Ten vnější má hodnotu 25 bodů a vnitřní (čistý střed, neboli bull’s eye) má hodnotu 50 a je tedy také dvojnásobným polem. Maximální zisk na jeden hod je 60 bodů (tripple 20).
Postoj na čáře, držení šipky a hod:
Hráč stojí na čáře mírně bokem a je lehce nakloněn (přes čáru) směrem k terči. Na čáře stojí noha, která se orientuje stejně podle ruky, která hází (například pravá noha, pravá ruka). Druhou nohu má mírně za sebou. Ovšem vždy tak, aby i v mírném předklonu byl postoj stále stabilní.
Šipku hráč vždy drží hrotem směrem k terči. Kolika prsty a v které části šipky, tak to je vždy individuální podle tvaru šipky a jejího těžiště. Nejdůležitější je především pocit hráče ze samotného hodu. Není důležité kopírovat úchop hvězd, důležité je, aby házející nebyl stresován ze zdánlivě nepřirozeného úchopu.
Hod provádějte vždy před sebou, tedy před obličejem, pohybem ruky jen v lokti a v zápěstí. Hod není náhodný, ale je dobré mířit. V jedné linii by měly být oči, šipka a cíl.
Názvosloví
Leg – Jedna hra na předem stanovený počet kol. V každém kole má hráč k dispozici max. 3 šipky. Po jejich odhození hraje soupeř. Jakou hru budete hrát, je dle vašeho výběru. Především elektronické terče nabízejí širokou škálu her.
Double – dvojnásobné pole (ve většině hlavních her se leg končí doublem).
Tripple – trojnásobné pole.
DO (Double Out) – hra musí končit vždy trefou příslušného dablového pole.
MO (Master Out) – hra musí končit buď trefou příslušného dablového nebo triplového pole.
SO (Single Out) – hra může končit trefou jakéhokoliv pole se správnou bodovou hodnotou.
DI (Double In) – hra musí začít trefou jakéhokoliv dablového pole.
Základní hry
301, 501, 701
Jde o základní a hlavní šipkařskou hru. Číslo označuje počet bodů na začátku legu. Hráč z této hodnoty odepisuje a vítězí ten, kdo skóre vynuluje (přesně, nesmí hodit více). Hra 301 je na 10 kol, hra 501 na 15 kol a 701 na 20 kol. Hry končí nejčastěji DO, ale lze kombinovat s dalšími variantami MO, SO, DI (viz názvosloví).
Cricket
Druhá nejrozšířenější hra. Nabízí řadu variant bodování. Hráč si může zlepšovat skóre nebo bránit v bodování soupeři. Hraje se pouze na výseče 20, 19, 18, 17, 16, 15 a „střed“. Hráč musí všechny výseče trefit 3x (dabl nahrazuje 2 trefy, tripl 3 trefy) a tím je uzavře. Pokud hráč zasáhne bodovanou výseč počtvrté a soupeř ji ještě nemá zavřenou, připíše si daný počet bodů (cricket) nebo napíše trestné body soupeři (cricket cut throat). Hra končí, pokud má hráč všechny výseče zavřeny a nemá méně (crictet) nebo více (cut throat) bodů než soupeř. Jde o hru, ve které je důležitá i taktika, zvláště když se hraje jako čtyřhra.
High Score
Nejjednodušší hra. Vítězí ten, kdo ve stanoveném počtu kol (obvykle 7) nahází nejvíce bodů.
Low score
Úkolem je mít na konci co nejméně bodů. Ovšem netrefíte-li terč s bodovou výsečí, připíše se vám 50 trestných bodů. Je to skvělá párty hra, protože teprve v této hře zjistíte, jak snadné je házet vysoká čísla, která jsou v jiných hrách tolik žádoucí a často není jednoduché je strefit.
Shanghai
Hra ve které musíte házet čísla postupně od 1 do … (kam až to stihnete za 7 kol) s tím, že se body sčítají. Ovšem jen v případě trefení čísla, které je právě na řadě. Vítězí hráč, který získá trefí tzv. shanghai. To znamená, že v jednom kole trefí ve správném pořadí 3 čísla a navíc (bez ohledu na pořadí) trefí singl, dabl i tripl. V takovém případě leg okamžitě končí. Nedojde-li k ukončení Shanghai, vítězí hráč, který nastřádal více bodů.
Člověče nezlob se (parchis, elimination, …)
Princip je jako u her 301, 501, …. Čísla neodečítají, ale načítají se od nuly do např. 301 (opět je třeba zakončit přesně). Ovšem v průběhu hry můžete skóre soupeře kdykoliv vymazat. To se vám podaří v případě, že váš bodový součet (i průběžný, nejen po 3 šipkách) se vyrovná bodům soupeře. V ten moment se soupeři body vynulují, ale vám zůstávají. Vítězí ten, kdo první zavře zvoleným způsobem leg (DO, MO, SO) nebo má více bodů.
Pavlina
17. 1. 2021 at 21:17Dobry den, mam prosim otazku, poradite? Dekuji
Jaké maximální číslo jde zavřít při hře 501 double out na tři šipky.
Michal
4. 6. 2021 at 10:27Skvělý článek, díky. 🙂 Přemýšlíme o pořízení automatu z http://www.sipkoveautomaty.cz/sipkove-automaty/ tak se tohle hodí.
Tomáš
11. 4. 2022 at 21:10Dobrý den.
Chtěl bych se zeptat.
Když ,hráč ma zakončit např. double 10 a hodili double 10 a v zápětí hodí další šipku na další číslo např. 15. Vyhrál tento hráč nebo přehodil??